Categories
Opskrifter uden tilsat sukker og stivelse Vær klar til udvikling, fordi du kan!

Morgenmad er da havregryn med mælk og sukker?

Mange af os har helt bestemte krav til vores morgenmad, nogle spiser af forskellige grunde ikke morgenmad, “- Jeg kan bare slet ikke spise noget så tidligt!”, hører vi ofte og det er faktisk ret forkert, for med den rigtige morgenmad behøver du ikke bøvle med at skulle spise hele formiddagen, for at holde dig frisk på job eller i skole. Men det er ikke ligemeget hvad du spiser, selvom de nævnte havregryn alt andet lige dog bidrager med fibre (omend ufordøjelige) og lidt fedt til dine tarmbakterier. For vi skal fokusere på at fodre vores tarmbakterier, og ligesom det er en naturlig ting, at vi fodrer vores hunde, heste eller børn, så bør vi også fokusere på at fodre os selv.

Det bedste er at få en varieret morgenmad, hvori der indgår kød/fisk/æg samt grønsager og frugt. Så bidrager maden nemlig med protein, fordøjelige kostfibre. Og det er ikke mere besværligt, du skal bare planlægge anderledes. Sørg f.eks. for at have en pose med snittet spidskål i køleskabet. Måske har du allerede blandet den med f.eks. snittet peberfrugt, gulerod eller hvad du godt kan lide. Kan du lide blødkogte æg, så tager hele morgenmadsproduktionen cirka 4 minutter, mens du anretter grønsagerne. Du kan også prøve denne her, hvor der er en lille dessert i form af pæreyoughurt:

Morgenkål med avokado og pæreyoughurt.

Fjern kernehuset fra pæren og skær den i tynde skiver. Læg disse på en tallerken med drys af vanillepulver. Giv dem 1 minut i mikroovnen. Hæld en klat græsk yoghurt på pæren og pynt med f.eks. chiafrø, hørfrø, solsikkefrø, nødder eller hvad du synes om. Tilpas yoghurtmængden efter smag og behov. Hvis du bruger 10% behøver du ikke ret meget, og kan dermed spare sukkeret fra yoghurten – dvs. du kan holde et lavere blodsukkerniveau.

Snit spidskålen, hvis du ikke har gjort det i forvejen, og tilsæt snittet peberfrugt. Halvér en moden avokado, fjern stene og skær kødet ud af skallen med en spiseske. skær avokadoen i tyndeskiver og læg dem dekorativt hen over kålen. Drys citronsaft over det hele, kombineret med lidt olivenolie, hvis du synes. Krydder med salt og peber, karse eller andre krydderurter, du synes om.

Det passer med at to personer kan dele en pære og en avokado, og så tilpasser du bare mængderne efter appetit og behov.

Det er vigtigt at få noget fedt, for fedtet sikrer at du er mæt langt op ad dagen, og så forfalder du ikke til alle de sukkermellemmåltider, der får dit blodsukker til at køre op og ned.

By Martha Voss

Agronom, diplomleder og innovationsguide.
Inspirerer og udfordrer til udvikling.
Arbejder for et aktivt erhvervs- og foreningsliv i lokalsamfund og landdistrikter.